W dniach 19–23 maja w naszej szkole obchodziliśmy tydzień edukacji poświęcony czystemu powietrzu, by żyć zdrowiej i bardziej świadomie.
Na lekcjach geografii rozmawialiśmy o tym, jak wiele czynników wpływa na jakość powietrza, którym oddychamy. Zastanawialiśmy się, w jaki sposób nasze codzienne wybory mogą przyczyniać się do powstawania szkodliwych pyłów. Poruszyliśmy temat produkcji energii opartej na węglu i ropie podkreślając, że to nie tylko emisja dwutlenku węgla, ale także pyły i inne zanieczyszczenia, które trafiają do atmosfery. Szczególną uwagę poświęciliśmy energii odnawialnej: słońcu, wiatrowi i wodzie. Zrozumieliśmy, że to nie tylko „tematy globalne” to także lokalne możliwości, jak panele słoneczne na dachach czy małe elektrownie wiatrowe. Dyskutowaliśmy o znaczeniu produkcji żywności o tym, jak krótsze łańcuchy dostaw, wybór lokalnych produktów i sezonowość pomagają zmniejszać emisję i wspierają lokalne gospodarki. Dużo miejsca poświęciliśmy również idei „drugiego życia” produktów recyklingowi i upcyklingowi. Wspólnie zastanawialiśmy się, co możemy zmienić w swoich nawykach, by mniej rzeczy trafiało do kosza. Na koniec omówiliśmy temat transportu, jak wybory takie jak rower, komunikacja miejska czy wspólne przejazdy mogą znacząco ograniczyć ilość spalin i korków.
Uczniowie aktywnie uczestniczyli w zajęciach. Przygotowali prezentacje, w których pokazali, co każdy z nas może zrobić od wymiany pieca w domu, przez przesiadkę na rower, aż po świadome zakupy. Wykonywali plakaty z których przygotowano wystawę. Wiele osób podkreślało, że choć temat jest globalny, to wszystko zaczyna się od codziennych wyborów i świadomości, że nasze decyzje naprawdę mają znaczenie. To była bardzo inspirująca i pełna zaangażowania dyskusja, która pokazała, że młodzież doskonale rozumie, jak ważna jest troska o środowisko.
B. Twardowska