W dniu 28.05.2025r. uczniowie ZST wzięli udział w debacie społecznej pod hasłem: „Zatrzymaj przemoc rówieśniczą”. Organizatorem wydarzenia była Komenda Powiatowa Policji w Kolbuszowej. Swoją obecnością zaszczycili ją I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Kolbuszowej nadkom. Jerzy Lis, Zastępca Naczelnika Wydziału Prewencji nadkom. Jolanta Skubisz Tęczą, profilaktyk st. asp. Beata Chmielowiec oraz dzielnicowi. Wśród zaproszonych gości poza młodzieżą, obecni byli również Wicestarosta Kolbuszowski Wojciech Cebula oraz przedstawiciele lokalnych instytucji.
Problem przemocy rówieśniczej jest obecnie jednym z najpoważniejszych zagrożeń dla dzieci i młodzieży szkolnej i nigdy nie powinien być lekceważony. Głos w sprawie problemu tak często dotykającego młodzież zabrali prelegenci asp.szt. Beata Chmielowiec oraz Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej Dorota Frankiewicz. Uczniowie bardzo aktywnie uczestniczyli w spotkaniu, zadawali mnóstwo pytań oraz wyrażali swoje opinie. Ostatnim punktem debaty była dyskusja oraz wnioski. Funkcjonariusze odpowiadali na pytania oraz odnosili się do uwag zgłaszanych przez uczestników debaty. Dzięki udziałowi w wyżej wymienionym przedsięwzięciu uczniowie dowiedzieli się jak reagować na pojawiającą się przemoc i agresję oraz gdzie zwrócić się o pomoc.
W dniach 19–23 maja w naszej szkole obchodziliśmy tydzień edukacji poświęcony czystemu powietrzu, by żyć zdrowiej i bardziej świadomie.
Na lekcjach geografii rozmawialiśmy o tym, jak wiele czynników wpływa na jakość powietrza, którym oddychamy. Zastanawialiśmy się, w jaki sposób nasze codzienne wybory mogą przyczyniać się do powstawania szkodliwych pyłów. Poruszyliśmy temat produkcji energii opartej na węglu i ropie podkreślając, że to nie tylko emisja dwutlenku węgla, ale także pyły i inne zanieczyszczenia, które trafiają do atmosfery. Szczególną uwagę poświęciliśmy energii odnawialnej: słońcu, wiatrowi i wodzie. Zrozumieliśmy, że to nie tylko „tematy globalne” to także lokalne możliwości, jak panele słoneczne na dachach czy małe elektrownie wiatrowe. Dyskutowaliśmy o znaczeniu produkcji żywności o tym, jak krótsze łańcuchy dostaw, wybór lokalnych produktów i sezonowość pomagają zmniejszać emisję i wspierają lokalne gospodarki. Dużo miejsca poświęciliśmy również idei „drugiego życia” produktów recyklingowi i upcyklingowi. Wspólnie zastanawialiśmy się, co możemy zmienić w swoich nawykach, by mniej rzeczy trafiało do kosza. Na koniec omówiliśmy temat transportu, jak wybory takie jak rower, komunikacja miejska czy wspólne przejazdy mogą znacząco ograniczyć ilość spalin i korków.
Uczniowie aktywnie uczestniczyli w zajęciach. Przygotowali prezentacje, w których pokazali, co każdy z nas może zrobić od wymiany pieca w domu, przez przesiadkę na rower, aż po świadome zakupy. Wykonywali plakaty z których przygotowano wystawę. Wiele osób podkreślało, że choć temat jest globalny, to wszystko zaczyna się od codziennych wyborów i świadomości, że nasze decyzje naprawdę mają znaczenie. To była bardzo inspirująca i pełna zaangażowania dyskusja, która pokazała, że młodzież doskonale rozumie, jak ważna jest troska o środowisko.
B. Twardowska
Marek Wilk
Odwiedza nas 813 gości oraz 0 użytkowników.